onze mooie vakantie ten einde... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Musschenga - WaarBenJij.nu onze mooie vakantie ten einde... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Musschenga - WaarBenJij.nu

onze mooie vakantie ten einde...

Blijf op de hoogte en volg Nicole

13 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo iedereen!

We zouden officieel dinsdag 1 september beginnen met stage, maar toen wij op onze stageplek aankwamen werden we pas maandag 8 september verwacht. Nog een weekje vakantie gehad dus! We hebben in die week het grote winkelcentrum ontdekt in Greenacress, gezellig wezen shoppen. Die zondag was het heerlijk weer en hebben we voor het eerst gezwommen in de zee. Na vijf minuten was je wel aan het koude water gewend en was het genieten van de hoge golven. Maandag zijn we dan voor het eerst echt stage wezen lopen. Romee en ik lopen allebei stage bij EP Child and Youth Care Centre. Dit is een kindertehuis voor kinderen van 4 t/m 18 jaar. De kinderen zijn verdeeld over verschillende huisjes. Meisjes bij meisjes, jongens bij jongens. De kinderen die hier komen zijn mishandeld, verwaarloosd, misbruikt of hebben andere heftige dingen meegemaakt. Vaak wonen de kinderen een aantal jaren in het kindertehuis. De kinderen hebben wel de mogelijkheid om in de weekenden en in de vakanties naar familie of vrienden toe te gaan. Alle kinderen gaan naar school en worden door de instelling heen en weer gebracht met schoolbusjes. Hier dragen ze allemaal uniformen als ze naar school gaan. In het tehuis kijken ze naar wat de kinderen voor hulp nodig hebben. Ze krijgen individuele therapieën en groepstherapieën. Ze hebben van allerlei programma's voor de kinderen. Maandagochtend zaten we eerst bij een vergadering, hier snapten we vrij weinig van. Het ging natuurlijk allemaal over kinderen die wij niet kennen en het was in rapengels of in het Afrikaans. Hierna werden we naar ons kantoortje gebracht. Romee en ik delen samen een kantoortje, hier hebben we de mogelijkheid om met school bezig te gaan etc. Rond half 1 gaan we naar onze huisjes toe. Ik sta op een groep jongens van 7 t/m 12. Romee op een groep meiden van 13 t/m 18. De eerste week was vooral bedoeld om onze collega's te leren kennen en de kinderen. De kinderen zijn vrij lastig te onthouden, omdat ze ontzettende ingewikkelde namen hebben. Ik heb voor mezelf maar een lijstje gemaakt met de namen en trefwoorden waaraan ik de kinderen kan herkennen. De jongens van mij hebben ontzettend veel energie en vinden het leuk om te spelen. Ik heb al een potje met ze gevoetbald. De kinderen noemen alle vrouwen die er werken Tannie (tante). De collega's waar ik mee samenwerk zijn ontzettend aardig. Het is nog wel even wennen, want af en toe praten ze Xhosa (streektaal) en dit is echt onverstaanbaar. Donderdag om 17:00 hadden we alweer weekend, heerlijk! Dit hebben we gevierd met een etentje. Vrijdag hadden we een braai (bbq) bij de mensen van Robin Road, het andere huis met Nederlanders. Hier kwamen ook onze local friends weer en nog wat andere mensen, erg gezellig dus! Zaterdag zijn we met de bewoners van Marshall (11) naar een mooi strandje geweest op ongeveer 10 minuten rijden. Het was er heerlijk rustig en je zag even totaal geen stad meer. 's Avonds werden we alweer uitgenodigd voor een braai door een van onze Zuid-Afrikaanse vrienden. Hier hebben we weer allemaal mensen leren kennen. Het is hier heel normaal dat iemand een braai organiseert en iedereen wat mensen uitnodigt. Het is dan de bedoeling dat je zelf wat eten en drinken meeneemt. De jongen waar we zaten kenden we dus ook helemaal niet, er was maar 1 jongen die we kenden, dit is juist zo leuk aan de Zuid- Afrikaanse cultuur! We zijn redelijk op tijd naar huis gegaan want vandaag moesten we er vroeg uit. We zijn naar het Kragga Kamma Game Park geweest. Ongeveer 20 minuten rijden en je zit ineens midden in een natuurpark, heel apart. Hier hebben we apen, giraffen, cheeta's, zebra's, buffels, struisvogels, neushoorns en nog vele andere dieren gespot. We gingen op een mega jeep met 18 personen een safari tour doen. 2 uur door het park rondgereden voor 185 Rand (11,80 euro). Nog eens wat anders dan het Dierenpark Emmen. Ook kon je er gewoon wat eten en drinken en de monkeywalk doen. Anderen hebben ook nog cheeta's geaaid, maar dit bewaar ik voor een volgende keer.

Dit was het eerst wel weer, morgen begint weer een nieuwe stageweek en ik ben erg benieuwd!

• 13 September 2015 - 21:31

Heidi:

En wat een mooie foto´s staan er op fb! Wat een andere wereld daar! Wat al een belevenissen, en dat in 3 week tijd.

• 13 September 2015 - 21:55

Annet:

Nou Nicole ik lees het al je verveeld je duidelijk niet daar.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.

• 13 September 2015 - 22:21

Jelly Alt:

Wat ben je veel mooie en nieuwe ervaringen rijker Nicole en mooie foto's! Veel succes verder en veel plezier!

• 13 September 2015 - 22:55

Imke:

Succes met het aanleren van al die mooie namen! En al prachtige dingen heb je gezien.
    Groetjes uit het 'saaie' Nederland :)

• 14 September 2015 - 08:42

Carolien Remijn:

fantastisch mooi verhaal en wat een ervaring doe je daar op. Genieten en take iT easy

• 14 September 2015 - 18:38

Opa En Oma:

We hebben eerst de foto's gezien en nu het verhaal gelezen. Een hele belevenis! We komen er aan! Lijkt ons ook leuk. Groetjes o en o oet Baffeld