Vakantie van de EP kids en familie op bezoek! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Musschenga - WaarBenJij.nu Vakantie van de EP kids en familie op bezoek! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Musschenga - WaarBenJij.nu

Vakantie van de EP kids en familie op bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Nicole

26 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

En dan ben ik alweer op de helft van mijn tijd in Zuid-Afrika.
Ik zie dat ik alweer een tijd lang geen blog heb geschreven, dus het wordt wel weer een keertje tijd!

De laatste tijd had ik het een beetje druk met school, dat ik al op de helft ben, betekent ook dat ik verslagen moest gaan inleveren. En normaal gesproken begin ik hier altijd op tijd mee, maar het is erg lastig om je hier tot school te zetten met dat lekkere weer.. Een middagje in de tuin liggen is natuurlijk ietwat aantrekkelijker dan binnen werken aan je verslagen. Maar gelukkig heb ik alles op tijd afgekregen en nu is het wachten op de cijfers.

Ik zal beginnen bij het vakantie programma dat wij voor de kinderen hadden georganiseerd. Dankzij de vele donaties die wij gekregen hebben, was het voor de kinderen van EP Child and Youth Care Centre een geweldige vakantie! Nogmaals iedereen bedankt hiervoor. Het eerste uitje wat op het programma stond was picknicken en zwemmen bij tannie Romee en Nicole. We hadden gerekend op ongeveer 10 kinderen, maar uiteindelijk lagen er zo’n 20 kinderen te dobberen in ons zwembad. Ze vonden het helemaal geweldig en praten er nog steeds over. Die week erop zijn we met ongeveer 18 kinderen naar Bayworld Oceanarium geweest. Hier kun je onder andere een bezoekje brengen aan het museum, in dit museum is echt van alles te zien. Van walvisskeletten, dinosaurusskeletten, en de geschiedenis van Zuid-Afrika tot en met de Eerste Wereldoorlog. Daarnaast kun je buiten ook een aantal dieren bewonderen, zoals pinguïns, zeehonden, schilpadden, krokodillen en slangen. We hadden het geluk dat ze net een zeehonden show en een pinguïn hadden toen wij er waren. De kinderen hebben enorm genoten van de leuke, maar ook leerzame dag. Die dag erop zijn we met de kinderen naar het holiday program geweest, wat wordt georganiseerd door andere Nederlandse studenten uit ons huis. Hier konden ze lekker voetballen, dansen en spelletjes doen met andere kinderen uit Port Elizabeth. Het vierde uitje bestond uit een bezoek aan het Seavieuw Prediator Park. Hier hebben we onder andere giraffes, zebra’s, springbokken, leeuwen en tijgers gespot. De leeuwen en tijgers vonden ons niet zo heel erg leuk, want die kwamen met z’n allen op ons afgerend. Gelukkig zat er wel een hek tussen, maar alsnog waren alle kinderen aan het schreeuwen. Het laatste uitje voordat Romee en ik vakantie hadden, was een middag naar Splash water tubing. Dit is een zwembad waar allerlei glijbanen zijn voor jong en oud. De kinderen vonden het geweldig. Altijd als we er al langs reden, praatten ze erover en zeiden ze dat ze er zo graag een keer heen wilden. Ze hebben zich enorm vermaakt met elkaar en wij natuurlijk ook. Hierna hadden Romee en ik allebei twee weken vakantie. De kinderen hebben in deze tijd nog wel wat leuke uitjes gedaan zoals braaien, bezoek aan een kinderboerderij, een bezoek aan de pinguïnopvang, hotdogs eten bij de directrice en bezoekjes aan het strand. De eerste dag dat we weer terug waren hebben we een gametour gedaan in het Kragga Kamma Game Park. Hier hebben we onder andere buffels, giraffes, cheeta’s, neushoorns, struisvogels, zebra’s en springbokken gezien. De kinderen waren erg onder de indruk van alle dieren en we konden ze ook allemaal goed van dichtbij zien. Hierna hebben we ze nog getrakteerd op een lunch in het restaurant. Inmiddels waren er nog maar vijf kinderen in het kindertehuis. Die dag erop zijn we met ze naar het strand geweest. We hadden wat lekkere dingen meegenomen en wat te drinken. Op het strand hebben we nog strandballen gekocht, zodat de kinderen hier lekker mee konden spelen. Het was zeker een geslaagde middag op het strand. Het een-na-laatste uitje bestond uit een bezoekje aan het MCArthur Pool and Leisure Centre. Dit is een zwembad aan het strand, waar ook glijbanen aanwezig zijn voor de kinderen. Voor de betere zwemmers was er de mogelijkheid om met 1 van de tannies te zwemmen in het diepe water (de meeste kinderen kunnen niet zo goed zwemmen of zijn bang voor de ‘deepside’). Op de laatste dag van de vakantie zijn we met de kinderen naar de bioscoop geweest, hier hebben we de film The Good Dinosaur gekeken. Een leuke kinderfilm, maar Romee en ik hebben er ook zeker van genoten haha. Hierna zijn we nog even gestopt bij de McDonald’s voor een happy meal. Het was zeker een geslaagde dag en in de bus terug zongen de kinderen een bedank liedje voor ons. Bij veel activiteiten hebben we korting gekregen en dit betekent voor ons dat we nog geld over hebben gehouden. Dit geld willen we uitgeven aan leuke uitjes in de volgende vakantie, ook dan zijn er kinderen die geen mogelijkheid hebben om naar huis of naar familie te gaan.

En dan zal ik nu maar eens mijn eigen vakantie samenvatten. Zondag 13 december landden mijn ouders en Niels op het vliegveld in Port Elizabeth. Helaas kwamen ze pas om 6 uur ’s avonds aan, wat betekende dat ik de hele dag een beetje heen en weer liep (ik kon niet wachten tot ze er waren!). Het was ontzettend leuk om ze weer te zien en ook erg mooi om te zien hoe wit ze waren vergeleken met ons haha. Die avond zijn we uiteten geweest om even bij te kletsen. De volgende dag heb ik ze mijn stage laten zien en heb ik ze een township laten zien. Daarna hebben Niels en ik nog een poging tot surfen gedaan. Bij Niels ging dit ietsje beter dan bij mij. Dinsdag zijn we met z’n vijven (Romee natuurlijk ook mee) naar het Addo Elephant Park geweest. Ik was hier zelf ook nog niet geweest, dus ik was ook erg onder de indruk van de olifanten. Wat zijn ze groot en wat zijn het er veel! Niels was vooral geïnteresseerd in de pumba zwijntjes. Er waren natuurlijk niet alleen zwijntjes en olifanten te zien, maar ook nog veel andere dieren. Helaas hebben we geen leeuw gespot… ’s Avonds is Niels mee geweest naar de Karaoke bar en naar Beershack. Een gezellige avond/nacht, maar de volgende dag was het iets minder leuk opstaan. Woensdag hebben we gekeken in de binnenstad en hier nog even geshopt. Vervolgens gingen we lunchen bij Angelo’s, want een tramezzini moet je toch een keer gehad hebben hier! We hebben nog even een stuk gereden om te genieten van de mooie omgeving.
De volgende ochtend begon onze reis. De eerste stop was Port Alfred, een klein stadje niet heel ver van Port Elizabeth. Mama en Niels hadden een game park uitgezocht, waar we dan zouden slapen in een mooie boomhut. Eenmaal daar aangekomen bleek het toch niet allemaal zo leuk te zijn als we dachten. We hadden dus blijkbaar alles zelf mee moeten nemen (bestek, borden, dekens, kussens en etc). En de boomhut, tja wat kan ik daar over zeggen.. Er zat geen voorkant aan en de zijkanten waren van zeil die niet de hele zijkanten bedekten en er zaten ook nog eens gaten in. Het kraanwater was geel en er was geen elektriciteit. Een plek voor de echte natuurliefhebbers dus. In Tsitsikamma heb ik gezien hoe groot de spinnen hier in Zuid-Afrika kunnen zijn en zo’n open slaapplek in de bossen beviel me ook totaal niet (ook mama vond het 3 x niks). Wat wel leuk was, was de giraffe Gambert. Die stond voor de ingang van het hek, omdat hij ook zo graag naar de huisjes wilde. Dit mocht niet, omdat hij gewoon in de natuur moest leven. ’s Avonds zijn we nog even Port Alfred in geweest om iets te drinken. De volgende dag reden we verder naar East London, wat een grote stad is waar het ook ongelofelijk chaotisch is. Gelukkig was onze B&B een beetje afgelegen en hadden we een lieve nannie. Hierna zijn we doorgereden naar Graaf Reinett. Hier hebben we de valley of desolation bezocht, erg mooi om te zien. De volgende dag ging onze reis verder naar Beaufort West. In de buurt van Beaufort West is een mooi natuurpark die we bezocht hebben. We wilden graag de leeuw spotten, helaas is dit nog steeds niet gelukt. Verder hebben we nog 2 dagen geslapen in Knysna. De tweede dag zijn we naar Plettenberg Bay gereden en toen hebben papa en ik uit een vliegtuig gesprongen! Dit was echt super vet om te doen, echt een aanrader! De laatste dagen van onze vakantie hebben we doorgebracht in Oudsthoorn. Hier zaten we in een super mooi huis met een hele aardige eigenaar en 2 hele aardige nannies. Die wilden alles wel voor ons doen, zelfs de afwas moesten we verplicht laten staan. De zoon van de eigenaar heeft nog samen met een andere jongen een township tour gedaan voor mij en mama. We gingen naar een van de nannies en die heeft ons lopend rondgeleid door de township van Oudsthoorn. Dit was erg indrukwekkend om mee te maken, we mochten bij allemaal mensen naar binnen om even te kijken en te kletsen. Uiteraard kregen alle mensen waar we binnen waren geweest een kleine vergoeding. Voor de rest zijn we nog naar een soort dierentuin geweest, hebben we nog een National park bezocht en zijn we een dagje naar Mosselbay. Hier wilden papa, Niels en ik ook graag met haaien duiken, maar helaas was alles al volgeboekt.. Wel hebben we dolfijnen kunnen spotten vanaf het strand.

Maandag ochtend hebben we nog een tour gedaan in het Kragga Kamma Park. Papa wilde graag nog buffels zien en mama graag nog neushoorns. Gelukkig hebben we ze beide gespot! Die avond vlogen ze weer terug naar Nederland. Het was een super mooie vakantie en ik heb er enorm van genoten.

Afgelopen donderdag hadden we het volgende bezoek al op de stoep staan. Romee haar ouders kwamen een paar daagjes op bezoek in Port Elizabeth. Vrijdag zijn we met z’n 4en naar Addo geweest. We gingen weer voor de leeuw, maar helaas weer hadden ze zich weer verstopt. Wel hebben we natuurlijk heeeel veel olifanten en andere dieren gezien. En we hebben een reiger gezien die een slang opat. Dat is nog eens wat anders dan een visje uit de vijver.

Zaterdagavond vierde ik mijn verjaardag en 2 anderen uit het huis vierden hun afscheidsfeestje. Het was zeker een geslaagde avond, met zowel Nederlanders, Afrikanen en andere internationals. Later zijn we nog met een groepje naar Beershack gegaan om hier het feestje verder te vieren. Zondag was ik dan echt jarig. Een super warme relaxte dag, ik heb lekker gezwommen en voor de rest niet zoveel gedaan. ’s Avonds zijn we nog uiteten geweest. Al met al wat het een geslaagde verjaardag!


En nu zal ik maar weer eens een einde maken aan het verhaal, anders wordt het wel heel veel lezen voor jullie.

Fijne dag allemaal nog!

Liefs,
Nicole

  • 26 Januari 2016 - 16:40

    Imke:

    Haha, over de rest van het verblijf in de boomhut vertel je maar niet.........heel verstandig ;)
    Wij hebben de verhalen van je ouders gehoord, super mooi allemaal. We zetten Zuid- Afrika ook maar op onze 'to do'- lijst, gaan het nog druk krijgen!
    Prachtig wat jullie allemaal met de kinderen daar doen, geeft heel veel voldoening. Wat hier zo 'normaal' is voor veel kinderen is daar heel bijzonder. Geniet van het komende half jaar en hopen dat de verslagen goed gekeurd worden. Vast wel, dit verslag is in ieder geval zeer de moeite waard om te lezen.
    Lieve groet van je oom en tante,
    Hans & Imke :)

  • 26 Januari 2016 - 18:27

    Heidi:

    Mooi verhaal weer Nicole! En als ik ons vakantieverslag lees, wil ik gelijk wel weer terug naar daar. Superreis was het! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Actief sinds 25 Aug. 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 3843

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 01 Juli 2016

Stage lopen in Port Elizabeth

Landen bezocht: